OTS Üzleti Sajtószolgálat
2024. április 25. csütörtök
Ismertető
Az Üzleti Sajtószolgálat (Original Text Service - OTS) üzleti vállakozások, cégek, intézmények közleményeit, tájékoztatóit, meghívóit, állásfoglalásait közli. Szolgáltatásunk segítségével több mint 2000 újságírót és kommunikációs szakembert érhet el könnyen, gyorsan és költséghatékonyan – az Ön által megfogalmazott sajtóközleményt változtatás nélkül juttatjuk el az MTI-előfizetők szerkesztőségi rendszerébe vagy igény szerint akár a külföldi sajtóhoz is. (Az OTS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.)

2022. március 29., kedd 09:00

Egyenesen, előre a közösen kijelölt úton (1. rész)
    Budapest, 2022. március 29., kedd (OTS) - Az első igazi tavaszi napokkal lassan beköszönt a fő horgászidény is, így a horgászok az okmányok kiváltása után a vízparton is megtapasztalhatják a változásokat. A több, mint 700.000 nyilvántartott horgászt tömörítő Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) részéről dr. Szűcs Lajos elnököt kérdeztük az elmúlt hónapok főbb szövetségi történéseiről.

Lassan úgy tűnik, hogy enged a világjárvány szorítása. Hogyan élték meg az újabb hullám időszakát?

A mostani ismereteink szerint az ötödik hullám csúcspontja után vagyunk, és a harmadik éve élünk együtt a járványnak nem csak az egészséget, de a közösséget is romboló hatásaival. Annak ellenére, hogy enyhén szólva sem a horgászat volt a legfontosabb kérdés, most megmaradhatott a horgászat teljes lehetősége. Európa-szerte a magyar horgásztársadalom tudott a legszabadabban élni a szenvedélyének, ami nagyon nagy eredmény, de ezért nagyon meg is kellett küzdenünk. Ezúton is köszönöm azoknak a horgászoknak a hozzáállását, akik toleránsan viselkedtek ebben az időszakban, és pozitív megközelítéssel azt nézték, hogyan tudunk a járvány időszakában is kimenni a vízpartra, és hogyan lehet a versenyeket, egyéb programokat is megtartani. Közben az ügyviteli működésre is komoly hatással volt a járvány, majd év végén a legfőbb döntéshozó szervezetet, a Választmányt sem tudtuk már összehívni, így újra elektronikus döntéshozatalra kellett átállnunk. Szerencsére ez előtt még ősszel, közösen és egyhangúan elfogadásra kerülhetett a jövőre vonatkozó legfontosabb program, a 2024-ig szóló horgászszövetségi stratégia.

Mit kell erről tudnunk?

2024-ig terveztünk, mert ekkor jár le a mostani vezetés mandátuma. A nyilvános, honlapunkon hozzáférhető stratégiában közérthető módon azt fogalmaztuk meg, hogy mi milyen jövőt gondolunk a magyar horgásztársadalom számára. Természetesen ehhez az elfogadott stratégiához ragaszkodunk, így ez határozza meg a tetteinket, erre fűztük fel a 2022-es, és a további évek tennivalóit is. Szerintem érdemes elolvasni!

Ön is nagyon fontosnak tartja az élőhelyek rehabilitációját, a hazai vizek élővilágának a megvédését. Milyen állapotban vannak a MOHOSZ kezelésében lévő vizek?

A 140 ezer hektárnyi természetes vizeket tekintve, ha azokban van hal, és e hal jól érzi magát, akkor a víz minősége és a horgász hangulata is nagyjából rendben van. Az elmúlt három évben a 800 millió forint értéket meghaladó intervenciós pontytelepítésen túl több mint 150 horgászszervezet részesült összesen 450 millió forint értékű haltelepítési támogatásban. Ha megvizsgáljuk a fogás és a telepítés összefüggését, akkor azt látjuk, hogy jelen pillanatban 5666 tonna halat fognak ki a horgászok, míg a telepítés 4500-5000 tonna között mozog. A korosztályos különbségek, a szelektív horgászat tényezői miatt több halat teszünk be a vízbe, mint amennyit kiveszünk, hiszen a természetes szaporulatnak köszönhetően is nő a halállomány. Ugyanakkor sajnos a kormoránok döntően a fiatalabb korosztályból és az értékes halakból éves szinten több mint 5500 tonnát esznek meg, ami az egész hazai állományt minőségben, valamint mennyiségben egyaránt degradálja. Ez a tendencia komoly beavatkozás nélkül el is sötétítheti a pozitív képet. Szintén feladat, hogy a klimatikus változások miatt a természetes vizeken a párolgási veszteségeket, az aszályból adódó vízhiányokat programozott vízvisszatartással és vízkormányzással, mielőbb pótolni kell, mert az alacsony vízszinteknél, pangó vizeknél a természetes ívások zömmel elmaradnak, vagy még inkább nem tud a kikelt ivadék felnőni, pedig egy jó ívás a természetes vízben egy adott halfajból legalább öt-tíz év haltelepítését pótolhatja. Ha még tovább romlik a helyzet, akkor pedig egyik, de sajnos korántsem egyetlen jelzőként eljutunk a Velencei-tó komplex problematikájához, melyet közösen, összefogással lehet csak megoldanunk.

Miről szól a MOHOSZ munkája, milyen feladatokra koncentrálnak az idén?

Az egyik legfontosabb, hogy a közfeladatok működési jellegű finanszírozását megoldottuk, a központi szervezeti működési átalakítást befejeztük, s az új szervezeti modell a gyakorlatban is jól, egyre jobban működik. 37 ellátott közfeladatról, több mint 2200 nyilvántartott horgászvízről, több, mint 2000 halőrről és ügyviteli dolgozóról, Magyarország legnagyobb civil hálózatos szervezeteként több, mint 700.000 szervezett horgászról, az ő rekreációjukról, sportjukról szól a mi közös történetünk. Mindez a mögöttünk, mellettünk álló ágazatokkal megkerülhetetlen, komoly társadalmi tényező. Nemzeti kincsként is elismert, őshonos halaink, közös halvagyonunk felelős őrzése, vizeink gondos halgazdálkodási hasznosítása és a vízpartok szépítése mellett egyre jobban felértékelődik a több százezer horgászt, mint ügyfelet kiszolgáló szervezetek és személyek munkája, az ügyviteli munka támogatása is. Március 22-én nem véletlenül a VI. Halak Napja mellett így az I. Halőrök Napja is megünneplésre került. Itt is elmondtuk, hogy a közös munka eredményeit látva a Kormány jelenleg dolgozik a stratégiai megállapodásunk megújításán, a közfeladati támogatások bővítésén. Az e tárgyban is kért és elvárt minőségi munkához itt is a kor követelményeinek megfelelő, minőségi eszközellátás is szükséges. Erről szólt március 24-én újabb, kiemelt rendezvényként a halőri flotta újabb, jelentős bővítése. Az éves szintén kiadott több millió állami és horgászszervezeti okmány, több százezer realizált tagi jogviszony, több tízezer új állami horgászvizsga és még sok-sok egyéb feladat ellátása és nem mellesleg ennek anyagi felelőssége az ügyviteli dolgozók vállán nyugszik, akik a halőri szolgálat tagjai mellett a horgászszervezeti feladatellátás második erős pillérét biztosítják. Mivel a stabilitáshoz legalább három pont szükséges, most is megemlékezem meg a választott horgászszervezeti tisztségviselőkről, a társadalmi, közösségi munkát végzőkről is.(folyt.)

2022. március 29., kedd 09:01

Egyenesen, előre a közösen kijelölt úton (2. rész)
    Budapest, 2022. március 29., kedd (OTS) -

Mindez tehát érinti a területi alapinfrastruktúrát, a horgászturisztikát is?

A változások jelentős részét a területi szinteken is meg kell valósítanunk, ami a horgász szempontjából majd az igazán minőségi változásokat jelenti. Már nem a szervezetek száma a fontos, hanem a szervezetek által nyújtott szolgáltatás minősége a fokmérő a jövőt tekintve. Ha sikerül biztosítani a fejlesztési, beruházási jellegű normatív forrásokat, akkor a jövő év lehet az, amikor a MOHOSZ rendszerváltási időszaka véget ér, mert a kezünkbe vehettük a jövőnk formálását. Lépésről lépésre haladva megvalósíthatjuk a horgászturisztikai fejlesztéseket, a közfeladatok ellátását pedig az elvárt színvonalon finanszírozni tudjuk, továbbá a MAHOP Plusz keretében is fejleszteni tudjuk a természetes vizek élőhelyeit, átalakíthatjuk a haltermelés struktúráját, új halfajokat vonhatunk be a termelésbe. Úgy gondolom, hogy tervezhető, megnyugtató építkezés feltételeit teremtettük meg. A társadalmi, ökológiai és egyéb hozzáadott értékeket, s a rekreációs horgászat és a halfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásait el kell ismernie a mindenkori kormányzatnak, így együtt mehetünk előre. A nagy horgászközösség szerinti helyes utat a stratégiánk már meghatározta, most ezen tovább kell indulni, és végre következetesen végig is kell mennünk rajta!

-------------------------------------------------------------------

Az OTS internetes oldalán található hírek, közlemények, fotók a forrásmegjelöléssel (OTS) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Továbbközlés esetén a közzétevő köteles az átvett anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget, rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti szövegkörnyezetnek megfelelő módon feldolgozni és megjelentetni.
       Az OTS hírek nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a beadó a felelős.
© Copyright MTI nonprofit Zrt.
       Az OTS szolgáltatással kapcsolatban további információt a (06-1) 441-9050 telefonszámon vagy a ots@mti.hu elektronikus levelező címen kaphat.

Vissza

Küldje tovább ismerősének

Nyomtatóbarát változat

RSS  ▪  Impresszum  ▪  Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fenntartva.