2021. augusztus 27., péntek 17:20 |
Bemutatta frissen restaurált Faros Ikarusát és új nosztalgiabusz-flottáját a Közlekedési Múzeum (1. rész) |
|
Budapest, 2021. augusztus 27., péntek (OTS) - A Közlekedési Múzeum pénteken bemutatta gyűjteményfejlesztési programjának első eredményét, egy restaurált Ikarus 66-ost. Az autóbuszt a múzeum egy méhészetből mentette meg, a restaurálásnak köszönhetően visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta. A felújított járművel megalakult a Közlekedési Múzeum nosztalgiabusz-flottája, amelyet a Faros mellett egy időközben beszerzett 311-es és egy szintén mostanra restaurált 211-es Ikarus autóbusz alkot. |
A hírhez tartozó kép(ek) ingyenesen letölthető(ek) a következő internetcímen: http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20210827_001.jpg
"Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét,
a Közlekedési Múzeum számára pedig nem is lehetne nagyobb érték
talán egy Faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet
egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja" -
mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
A kormány május 31-i határozatában összesen 6 milliárd 674 millió
forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének
restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség
megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a Közlekedési
Múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további
műtárgy (modellek, egyenruhák, térképek stb.) restaurálásával és
beszerzésével újítja meg gyűjteményét. A program első kézzelfogható
eredménye az a Faros Ikarus, amit a múzeum augusztus 27-én mutatott
be a nagyközönségnek és a hétvégén Ikarus minifesztivál keretében az
érdeklődők is megcsodálhatják.
Méhészbuszból oldtimer
A Közlekedési Múzeum új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb
magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az
Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb
példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig,
egyben a legkényelmesebb és leggyorsabb autóbusz is volt a hazai
utakon akkoriban. A múzeum Farosát 1973. április 3-án helyezték
üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál, az évtized
végén a MEZŐGÉP Vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a
Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként
szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig.
Ezt követően a Farost egy méhész használta. Az oldalán a kaptárak
felhelyezésére alkalmas pontokat alakítottak ki, valamint
kiszerelték a jármű üléseit is.
Szerencsére a jármű lényegesebb fődarabjai, így motorja, a váltója,
illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, így
látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak
megfelelően jól restaurálható volt. A Közlekedési Múzeum még
2016-ban vásárolta meg az autóbuszt. Aprólékos és hiteles
restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte
eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is
megkapta.
Az Ikarus-örökség
A múzeum nem megvenni szeretett volna egy már működő, felújított
járművet egy másik cégtől, ahol ezek már méltó körülmények között
használatban vannak, hanem meg szeretett volna menteni az
enyészettől egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik
szimbólumából, a hazai formatervezés egyik kiemelt értékéből.
A Közlekedési Múzeum az Ikarus-örökség közintézményi, múzeumi
megőrzését is felvállalja. 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza
volt, egy 556-os. Az intézmény 2016 óta megkezdett
gyűjteményfejlesztési programjának - amelyet a kormány is támogat -
azonban egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti
járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése,
ebben kiemelt figyelmet kapott a az Ikarus-örökség ápolása,
műtárgyak megmentése, a gyűjtemény gyarapítására. De nemcsak a
járművekre figyelnek, hanem múzeumként a kapcsolódó archívumi
anyagok, történetek, rajzok közintézményi keretek között való méltó
megőrzésére is. Az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is
bekerültek nemrég a Múzeumba, ezek feldolgozását és digitalizálását
is megkezdik, majd a feldolgozás során, illetve az új Közlekedési
Múzeumban ezek hozzáférhetőségét, kutathatóságát is biztosítják majd.
Mindezek mellett a Múzeum szorosan együttműködik az
Ikarus-örökséget szintén fontosnak érző számos hazai céggel,
szervezettel és gyűjtővel. Az augusztus 28-29-i hétvége a
Közlekedési Múzeum leendő otthonában, az egykori Északi
Járműjavítóban már ezt a partnerséget is szépen reprezentálja,
ugyanis a BKV Zrt., a Volánbusz, az LKK (Légiközlekedési Kulturális
Központ) és a Lanta Kft. is elhozza buszait az egykori
Dízelcsarnokba.
Új nosztalgiabusz flotta
Az intézmény szeretné, ha az utcaképet egykor jelképező ikonikus
régi járműveket nemcsak múzeumban állva, kívülről lehetne
megcsodálni, hanem azok közül néhány nosztalgiamenetekre is
alkalmasak lenne. Ilyen járműparkja a Közlekedési Múzeumnak korábban
soha nem volt.
Augusztus 27-én a Faros mellett bemutatták a Közlekedési Múzeum
fiatal és bővülő nosztalgia autóbuszflottáját is, amelyet a Faros
mellett egy Ikarus-311-es és egy szintén mostanra elkészült
Ikarus-211-es Ikarus alkot. Az autóbuszokkal elindult
gyűjteményfejlesztést az új Közlekedési Múzeum megnyitásáig, 2026-ig
folytatja az intézmény a májusi kormánydöntés értelmében. A
műtárgyak az új Közlekedési Múzeum kiállításában, illetve egyes
darabok a most megalapozott nosztalgia flottájában lelik el végleges
otthonukat. (folyt.)
|
|
|
|
|
|
|
2021. augusztus 27., péntek 17:20 |
Bemutatta frissen restaurált Faros Ikarusát és új nosztalgiabusz-flottáját a Közlekedési Múzeum (2. rész) |
|
Budapest, 2021. augusztus 27., péntek (OTS) - |
Ikarus-hétvégén debütál a Faros az Északiban
Az Ikarus-rajongók a Faros mellett tucatnyi régi Ikarus busszal
találkozhatnak a nyár utolsó hétvégéjén, a X. Kőbányai út 30. szám
alatt található Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Ezúttal a régi
magyar autóbuszok régi magyar mozdonyokkal találkozhatnak, ráadásul
a két programot egyetlen jeggyel lehet most megnézni. A járművek a
Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik című időszaki
kiállítással együtt tekinthetők meg, külön jegy váltása nélkül.
Jegyet a helyszínen, illetve a jegy.kozlekedesimuzeum.hu honlapon
lehet kapni.
-------------------------------------------------------------------
Az OTS internetes oldalán található hírek, közlemények, fotók
a forrásmegjelöléssel (OTS) szabadon és korlátozás nélkül
felhasználhatók. Továbbközlés esetén a közzétevő köteles az átvett
anyagot tartalmának torzítása nélkül, félreérthetőséget,
rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti
szövegkörnyezetnek megfelelő módon feldolgozni és megjelentetni.
Az OTS hírek nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI
által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a beadó a
felelős. © Copyright MTI nonprofit Zrt.
Az OTS szolgáltatással kapcsolatban további információt a
(06-1) 441-9050 telefonszámon vagy a ots@mti.hu elektronikus
levelező címen kaphat.
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: OTS Üzleti Sajtószolgálat
MTI © Minden jog fenntartva.
|